Verdubbeling crowdfunding & direct-lending in 2021

Het mkb ontdekt steeds vaker de aanvullende mogelijkheden en flexibiliteit van non-bancaire financiering. Vooral de crowdfunding en direct lending aanbieders zijn in 2021 hard gegroeid en zullen naar verwachting in omvang in 2021 verdubbelen, blijkt uit een analyse van Stichting MKB Financiering op basis van de cijfers van de eerste twee kwartalen van 2021. Ook de financieringen via lease aanbieders groeien weer sterk (+13%), terwijl factoring een kleine daling laat zien.

Ronald Kleverlaan, voorzitter Stichting MKB Financiering over het onderzoek:
“In de eerste twee kwartalen van 2021 zagen we na de vorige lockdown een sterke wens van ondernemers om weer te gaan investeren. Non-bancaire financiers stonden hier direct klaar voor en konden ondernemers snel ondersteunen met passende financiering.”

Verantwoording

Jaarlijks voert Stichting MKB Financiering een uitgebreid onderzoek uit naar de ontwikkelingen in de mkb financieringsmarkt. Voor dit onderzoek is een beperkte steekproef gehouden onder een aantal deelnemers van het jaarlijkse onderzoek om belangrijke trends in kaart te brengen. Deze cijfers zijn gebruikt om te extrapoleren naar de hele markt.

In Q1 2022 zal weer een uitgebreid onderzoek uitgevoerd worden, om de feitelijke data van de financieringen over heel 2021 te publiceren.

Download Onderzoek non-bancaire financiering

Het volledige onderzoek met tabellen en grafieken per non-bancaire financieringsvorm is beschikbaar als pdf en te downloaden.