Uitslag peiling 3: MKB voorzichtig positief over liquiditeit

De corona crisis heeft nog altijd grote gevolgen voor ondernemend Nederland. De liquiditeit van het bedrijf op peil houden is essentieel, zodat de vaste lasten doorbetaald kunnen worden. Samen met ONL voor Ondernemers hebben wij de afgelopen maanden verschillende peilingen gehouden onder ondernemers en gevraagd naar liquiditeit, kredietaanvragen en de relatie met banken.

Komende 6 maanden cruciaal

In de laatste peiling zijn ondernemers voorzichtig positief over hun liquiditeit voor de komende periode. Ongeveer de helft van de ondernemers geeft echter aan nog steeds te verwachten dat ze de komende 6 maanden in de problemen zullen komen.

Onbekendheid beschikbare financieringsregelingen groot

Een groot deel van de ondernemers heeft als tijdelijke oplossing er voor gekozen om zichzelf geen salaris uit te keren en geeft verder aan dat zij met hun liquiditeitsprobleem niet terecht kunnen bij banken of andere financiers in de markt. Opvallend is verder ook dat slechts een klein deel van de ondernemers goed bekend is met de beschikbare financieringsregelingen. Daar is nog veel verbetering mogelijk door hier meer aandacht aan te geven of door adviseurs hiervoor in te schakelen.

Download de resultaten

We hebben de resultaten van de laatste peiling en een vergelijking met de twee vorige peilingen op een rij gezet. Deze is te downloaden als pdf.

September nieuwe peiling, doe mee

In september volgt een nieuwe peiling waarin we gaan meten of de situatie gedurende de zomerperiode verder is verbeterd. Wil je bijdragen aan de volgende enquete download dan de ONL app via deze link.