Op naar de juiste balans! Vrouwelijke ondernemers minder toegang tot financiering

De recente cijfers van de KvK liegen er niet om, van de 1,6 miljoen zzp’ers zijn er meer dan 600.000 vrouw. Dat is een verdubbeling van het aantal vrouwelijke ondernemers in vergelijking met 10 jaar geleden. Het grootste deel werkt in de zakelijke dienstverlening.

Het is een goed teken dat er meer vrouwelijke ondernemers bijkomen. Wel zien we uit meerdere onderzoeken dat zij veel minder eenvoudig aan financiering kunnen komen. Daarom steunen wij het Code-V initiatief waarmee financiers zich committeren voor een betere toegang tot financiering aan vrouwelijke ondernemers. Dit is niet alleen belangrijk voor de kansengelijkheid van vrouwen maar ook voor het algehele verdienvermogen van Nederland.

82% van non-bancaire financieringen verstrekt aan man

In het Jaaronderzoek 2023 non-bancaire financiering MKB, waarvan de cijfers begin april worden gepubliceerd, hebben we in kaart gebracht welk percentage aan financiering aan  vrouwelijke ondernemers werd verstrekt. Uit de eerste respons komt naar voren dat er in 2023 van alle non-bancaire financieringen er 18% aan vrouwelijke ondernemers is verstrekt. Ook dit lage percentage lijkt de trend te ondersteunen dat vrouwelijke ondernemers minder snel financiering krijgen.

Het kan ook anders

Vanuit de missie van SMF om de toegang tot financiering voor álle ondernemers te verbeteren, heeft Stichting MKB Financiering daarom 2024 tot het jaar van inclusieve financiering uitgeroepen en zullen we tijdens ons jaarcongres op 3 juni een podium bieden aan initiatieven die zich hiervoor inzetten. Voor deelnemen aan het congres stuur je een mail naar info@stichtingmkbfinanciering.nl