Nieuwe Europese Crowdfunding wetgeving stimuleert transparantie en investeringen aan ondernemers

De Europese Unie heeft een grote stap gezet in het bevorderen van innovatie en investeringen met de introductie van nieuwe crowdfunding wetgeving. Deze wet heeft als doel de toegang tot financiering voor mkb-ondernemingen en projecten in heel Europa eenvoudiger te maken.

Stichting MKB Financiering (SMF) juicht de wet toe. De nieuwe wet zorgt voor gelijke regels voor financieringsplatformen in alle lidstaten. Dit zal ondernemers meer mogelijkheden geven om financiering op te halen, ook uit het buitenland. Daarnaast biedt het extra bescherming van investeerders door meer transparantie en standaardisatie.

Ronald Kleverlaan (SMF): “Deze wetgeving zorgt voor een stevig wettelijk kader voor financieringsplatformen, waardoor investeerders en ondernemers weten waar ze aan toe zijn en de komende jaren nog veel meer ondernemers op deze manier financiering aan kunnen trekken.”

Vergunning verplicht voor alle Europese financieringsplatformen

Vanaf 10 november 2023 wordt het verplicht voor alle financieringsplatformen in Europa om aan de European Crowdfunding Service Providers Regulation (ECSPR) te voldoen. De belangrijkste verschillen voor Nederland zijn dat er een overzichtelijk en vergelijkbaar investeringsdocument komt per project, dat er mogelijkheden komen om leningen te verkopen en dat de investeringslimiet van €80.000 per platform vervalt. Ook kunnen particulieren nu eenvoudig investeren via andere Europese platformen. Dit opent de deur naar meer variatie in financieringsmogelijkheden binnen heel Europa.

Vergelijkbaarheid platforms verbeterd

De wet zal ook leiden tot consolidatie en actievere samenwerking binnen de markt van financieringsplatformen. Dit zal een overzichtelijker aanbod en helderdere voorwaarden voor investeerders en ondernemers opleveren, wat de vergelijkbaarheid tussen de verschillende platforms sterk zal verbeteren.

Meer financierings- en investeringsmogelijkheden

Met deze nieuwe wetgeving wordt investeren over grenzen heen ook eenvoudiger. Nederlandse platformen, die al tot de top in Europa behoren, krijgen de gelegenheid om hun diensten uit te breiden naar andere Europese landen. Tegelijkertijd zullen internationale platformen, waaronder die voor aandelen- en risicofinanciering, hun weg vinden naar Nederland, wat een breder aanbod aan investeringsmogelijkheden oplevert.

Crowdfunding groeit sterk

In 2022 werd er al bijna €1 miljard via crowdfunding verstrekt in Nederland, en deze cijfers zullen naar verwachting de komende jaren sterk toenemen.

De Europese crowdfunding wetgeving is een krachtig signaal van de EU dat crowdfunding een belangrijke rol heeft voor het verstrekken van financiering aan bedrijven. Het is een stap in de richting van een meer dynamische en concurrerende Europese economie, waar creativiteit en innovatie gedijen.

Nederlandse crowdfunders met vergunning en keurmerk

Stichting MKB Financiering ondersteunt de verdere professionalisering van de crowdfunding sector in Nederland met het uitgeven van het Keurmerk Erkend MKB Financier en door in Nederland de marktpartijen en toezichthouders te ondersteunen. Op Europees niveau biedt de stichting ondersteuning door samen met Europese brancheorganisaties actief input te verstrekken voor toekomstige wet- en regelgeving.

De Nederlandse financieringsplatformen die inmiddels de Europese vergunning hebben ontvangen en het Keurmerk Erkend MKB Financier hebben zijn:

Crowdfunding kerncijfers 2022

Om een beeld te krijgen van de omvang van verstrekte financieringen via crowdfunding in Nederland, heeft SMF in 2022 data verzameld van de grootste crowdfunders binnen Nederland. Voor de kerncijfers zie de pdf.