Nederlandse crowdfunding beste van Europa

Succesvol crowdfunden? Dan zit je in Nederland goed. De Nederlandse crowdfundaanbieders behoren tot de top van Europa. Dit blijkt uit het onderzoek The European Crowdfunding Market Report 2023. In dit rapport komt naar voren dat, vergeleken met andere Europese landen, het ecosysteem voor crowdfunding het beste is in Nederland.

Opvallende cijfers uit het onderzoek

• 594 crowdfundingplatforms actief in Europa
  • 3,6 miljoen investeerders
  • De meeste platformen zijn in Duitsland (113), het Verenigd Koninkrijk (100) en Frankrijk (96). De Baltische landen (Estland, Letland en Litouwen) hebben in verhouding met het aantal inwoners de meeste platformen
  • Nederland heeft in verhouding het hoogste volume in investeringen per persoon
  • 1 op de 3 platformen wil een mobiele app gaan ontwikkelen

Ronald Kleverlaan, voorzitter Stichting MKB Financiering: “In de afgelopen 15 jaar is crowdfunding gegroeid van het steunen van kleine, sociale initiatieven naar meer dan €1 miljard aan bedrijfsfinancieringen per jaar in Nederland. Crowdfunding is niet weg te denken in het moderne mkb financieringslandschap.”

Actieve bijdrage Stichting MKB Financiering

Als onderdeel van de internationale samenwerking met Europese brancheorganisaties heeft Stichting MKB Financiering actief bijgedragen met data en cijfers aan het onderzoek. Deze cijfers zijn vorig jaar verzameld, voordat de nieuwe Europese crowdfundingwetgeving was ingegaan. In de komende edities van het onderzoek kunnen we het effect van deze nieuwe crowdfundingwet gaan zien.

Download onderzoek

Voor meer cijfers en informatie is het onderzoek hier te downloaden.