Januari 2022 9e peiling ONL & SMF liquiditeit en steunmaatregelen mkb

38% van mkb heeft liquiditeitsprobleem

Sinds de start van de coronacrisis in maart 2020 hebben ONL en Stichting MKB Financiering elke 2 maanden gepeild hoe het met de liquiditeit en financiering van ondernemend Nederland staat. Begin januari 2022 is de negende peiling uitgevoerd, waarin ook de effecten van de huidige lockdown zijn genomen. Het percentage bedrijven met een liquiditeitsprobleem is sinds juni 2021 weer opgelopen van 29% naar 38%.

82% ondernemers weet niet waar zij financiering op kan halen

In de peilingen van de afgelopen 2 jaar blijkt dat het merendeel van de ondernemers nog steeds niet goed weten waar zij met hun huidige financieringsvraag terecht kunnen. Slechts 9% weet zeker dat de bestaande financiers hen niet kunnen helpen, en eenzelfde percentage weet zeker dat bestaande financiers wel kunnen ondersteunen. De overige 82% heeft nog geen idee of het mogelijk is, wat ook duidelijk aangeeft dat de ondernemer zelf geen goed overzicht heeft op de mogelijkheden die er wel of niet zijn in de mkb financieringsmarkt.

Volgende peiling

Om goed de ervaringen van ondernemers, de trends en effecten te monitoren van de corona steunmaatregelen zullen we regelmatig een peiling uit blijven voeren. Meld je aan bij de ONL Ondernemersapp om hier aan mee te doen.