Erkende non-bancaire financiers in actie voor MKB ondernemers met versneld Coronacrisis steun

By 25 maart 2020 Corona, Nieuws

De non-bancaire financiers met het “Erkend MKB Financier” keurmerk zijn druk bezig om gefinancierde ondernemers snel te ondersteunen met extra maatregelen. Gezamenlijk financieren zij het MKB met € 2,6 miljard.

20% onder 1 miljoen is non-bancair gefinancierd

Het Ministerie van EZK en de Europese Centrale Bank hebben daadkrachtige economische maatregelen aangekondigd om ondernemers te steunen die in financiële problemen komen door het Corona-virus. Deze steun juicht de Stichting MKB Financiering van harte toe. De maatregelen zijn tot nu toe vooral gericht op de bancaire sector terwijl er in 2019 onder de 1 mln ongeveer 20% van het MKB non-bancair werd gefinancierd. Voor non-bancaire financiers zijn de overheidsmaatregelen nog niet uitgewerkt maar de erkende mkb-financiers zijn inmiddels zelf aan de slag gegaan om hun klanten hulp te bieden.

Veel mkb bedrijven die op dit moment het hardst worden geraakt door de Corona-crisis maken gebruik van deze non-bancaire financiers. Denk hierbij aan ondernemers in de horeca, retail en toerisme en vernieuwende bedrijven zonder vaste activa, waaronder vele start-ups en scale-ups. Deze ondernemers hebben juist nu extra faciliteiten nodig. Gelukkig komen de erkend mkb financiers ze ook tegemoet.” zegt Ronald Kleverlaan voorzitter van Stichting MKB financiering. “ Zo bieden een aantal erkend-mkb financiers direct een extra mogelijkheid voor uitstel aflossing. Een aantal anderen bieden extra coaching of de mogelijkheid voor aanvullende financiering.”

Non-bancaire financiering toegesneden op het MKB

Anders dan ten tijde van de financiële crisis wordt een belangrijk deel van het MKB tegenwoordig door non-bancaire partijen gefinancierd. Dit komt doordat zij speciaal op het mkb toegesneden financiële producten aanbieden en sneller kunnen handelen dan de banken. Op dit moment wordt 20% van de mkb financieringen onder € 1 miljoen door non-bancaire financiers verstrekt. Voor financieringen tot € 250.000 ligt dit percentage nog hoger.

In 2019 zijn er bijna 50.000 non-bancaire financieringen vertrekt aan MKB bedrijven. Om de transparantie en professionaliteit in de  non-bancaire financieringsmarkt te vergroten bestaat er sinds 2018 het keurmerk “Erkend MKB Financier”. Financiers doorlopen een uitgebreide audit om dit keurmerk te verdienen, en voldoen aan een set van kwaliteitseisen op het gebied van kwaliteit, een eerlijk product en betrouwbare informatie.

De volgende non-bancaire financiers in Nederland hebben het Keurmerk Erkend MKB Financier:

Bij deze financiers kunnen ondernemers terecht om te bekijken hoe hun financiële situatie het best kan worden opgelost.