Blog 18: Keurmerk – Erkend MKB Financier

Op 10 september 2019 heeft de Stichting MKB Financiering (SMF) bekend gemaakt aan welke non-bancaire financiers het keurmerk “Erkend MKB Financier” is toegekend. Met de introductie van het keurmerk is een belangrijke stap gezet naar verdere professionalisering van de markt van non-bancaire (alternatieve) financiering. Non-bancaire financiering is in Nederland in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Uit onderzoek van SMF blijkt dat non-bancaire financiers in 2018 meer dan € 1 miljard financiering hebben verstrekt aan ondernemers in het MKB. Dit volume zal in de komende jaren verder toenemen, waardoor naar verwachting binnen enkele jaren 1/3 deel van alle MKB financieringen (tot € 1 miljoen) wordt verstrekt door deze nieuwe, non-bancaire geldverstrekkers.

Een markt die zó hard groeit, heeft behoefte aan regulering. Daarom is in 2018 SMF opgericht, waarbij één van de speerpunten is: “Het bevorderen van de professionaliteit en samenwerking tussen MKB financiers, onder meer via een gedragscode”. Een onafhankelijke deskundige voert audits uit ter beoordeling of financiers aan de gedragscode voldoen.

Belangrijke aandachtspunten binnen de audit zijn onder andere:
• Tarifering
• Degelijke organisatie en werkprocessen
• Deskundigheid en professionaliteit
• Transparantie in communicatie, tarifering en provisies
• Klachtenprocedure
• Beleid van passend en verantwoord financieren
Financiers met het keurmerk zijn aangesloten bij Kifid, waardoor ondernemers met een klacht over een financier op een laagdrempelige manier een klacht in kunnen dienen.

In de afgelopen maanden zijn de eerste audits uitgevoerd. Het resultaat van de audits is op 10 september bekend gemaakt. Aan de volgende financiers is het keurmerk “Erkend MKB Financier” toegekend:
Boozt24, factoring
Collin Crowdfund, crowdfunding
Dynamic Credit, direct lending, verschillende zakelijke leenproducten
Fiduciam, direct lending, overbruggingsfinancieringen
Geldvoorelkaar, crowdfunding
Voldaan, factoring
FundIQ, direct lending, achtergestelde leningen
NPEX, MKB beurs
October, Crowdfunding
Qredits, diverse zakelijke leenproducten
Spotcap, direct lending, zakelijke leningen tot 24 maanden

Na 1 jaar worden de erkende financiers gecontroleerd of zij nog voldoen aan de eisen van het keurmerk. Het bestuur van SMF zal toezien op naleving van de uitgangspunten. Op basis van ontwikkelingen in de markt zullen de voorwaarden verder worden aangescherpt wanneer het nodig is.

Het belangrijkste doel van SMF is “het bevorderen van een betere toegang tot financiering voor MKB ondernemers”. Het keurmerk draagt daar nadrukkelijk aan bij. Door het inmiddels grote aantal financieringsaanbieders in de markt is het voor ondernemers (en adviseurs) moeilijk een verantwoorde keuze te maken. Het keurmerk “Erkend MKB Financier” maakt de keuze eenvoudiger en veilig.

SMF streeft er naar in de komende jaren zo veel mogelijk financiers te toetsen en zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit, professionaliteit en transparantie in de MKB financieringsmarkt.

Stichting MKB Financiering
Afdeling Educatie
Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam