50.000 non-bancaire gefinancierde ondernemers willen ook Corona-steunmaatregelen

By 16 maart 2020 Corona, Nieuws

De economische maatregelen die worden ingezet door de overheid zijn puur gericht op ondernemers gefinancierd door banken. Ondernemers die financiering hebben aangetrokken via non-bancaire financiers worden hierdoor vergeten. Dit leidt tot een ongelijk speelveld.

Het Ministerie van EZK en de Europese Centrale Bank hebben daadkrachtige economische maatregelen aangekondigd om ondernemers te steunen die in financiële problemen komen door de problemen rond het Corona-virus. Deze steun juicht de Stichting MKB Financiering van harte toe. Een opvallende lijn in deze maatregelen is dat deze steun echter alleen gericht is op de bancaire sector terwijl het MKB na de financiële crisis voor een groot deel non-bancair wordt gefinancierd.

Veel mkb bedrijven die nu het hardst worden geraakt door de Corona-crisis maken juist gebruik van deze non-bancair financiers. Denk hierbij aan ondernemers in de horeca, retail en toerisme en vernieuwende bedrijven zonder vaste activa, waaronder vele start-ups en scale-ups. Deze bedrijven hebben juist de steun van overheidsmaatregelen nodig en dreigen nu buiten de boot te vallen”. zegt Ronald Kleverlaan voorzitter van Stichting MKB financiering

Anders dan ten tijde van de financiële crisis wordt een zeer belangrijk deel van het mkb tegenwoordig door non-bancaire partijen gefinancierd. Dit komt vooral omdat zij speciaal op het mkb toegesneden financiële producten aanbieden en sneller kunnen handelen dan de banken. Op dit moment wordt 20% van de mkb financieringen onder €1 miljoen door non-bancaire financiers verstrekt. Voor financieringen tot €250.000 ligt dit percentage nog hoger. Dat waren in 2019 ruim 50.000 bedrijven.

Stichting MKB Financiering roept de regering op om de volgende aanvullende maatregelen te nemen:

BMKB regeling ook voor non-bancaire financiers

Wij roepen de regering op om per direct de aangepaste wijzigingen in garantieregelingen, zoals de uitbreidingen in de BMKB regeling, ook beschikbaar te maken voor non-bancaire financiers of hier een vergelijkbare garantieregeling voor op te zetten.

Opzetten non-bancair financieringsfonds

Daarnaast roepen we de regering op om een (co-) financieringsfonds op te zetten waarmee nieuwe financieringen aan het mkb direct beschikbaar kunnen komen via non-bancaire financiers, net zoals de financiering die beschikbaar is vanuit de Europese Centrale Bank.

Investeren in het mkb aantrekkelijk maken voor particulieren

Ook adviseren we de regering om de aangekondigde vermogensrendementsheffing op rechtstreekse financiering in het mkb niet door te voeren en te vervangen door een regeling waarbij investeringen in het mkb een soortgelijke behandeling krijgen als ‘groene beleggingen’, waardoor het fiscaal aantrekkelijk wordt voor particulieren om het mkb te blijven financieren.

Financiering snel en effectief door niet-banken

Het naast de banken ondersteunen van de non-bancaire financiers is bovendien aan te bevelen omdat deze partijen het mkb in deze situatie snel en effectief kunnen helpen door hun speciaal op het mkb toegesneden producten en hun samenwerking met financieel adviseurs.

Als er geen ondersteunende maatregelen komen voor de non-bancaire financiers is er een aanzienlijk risico dat de financiering van mkb bedrijven substantieel vertraagt of opdroogt en komt een relevant deel van het mkb acuut in liquiditeitsproblemen. Bovendien smoort dit op de langere termijn de beweging naar een bredere mkb financieringsmarkt in de kiem.