Indrukwekkende cijfers en sprekers tijdens MKB Financieringscongres Macht van de getallen

Maandag 5 juni vond het 3e MKB Financieringscongres plaats op het zonnige Landgoed De Horst in Driebergen. Met meer dan 150 enthousiaste non-bancaire financiers en adviseurs vulde de Maitlandzaal zich snel. Het evenement werd geopend door SMF Voorzitter Ronald Kleverlaan, die alle sprekers en deelnemers hartelijk verwelkomde. Met interactieve vragen aan het publiek zette hij direct de toon voor een boeiende dag.

Vijf gastsprekers
Het congres bood met de vijf gastsprekers Medy van der Laan (NVB), Ralph van Dam (Geldfit Zakelijk), Edin Mujagic (OHV Vermogensbeheer), Christaan de Goeij (Windesheim) en Hans Biesheuvel (ONL)  inspirerende presentaties. Het centrale thema van de dag was de Macht van de Getallen, waar de sprekers op verschillende manieren op ingingen.

Medy van der Laan, voorzitter Nederlandse Vereniging van Banken, liet weten dat niet alleen de getallen, maar ook de persoonlijke ondersteuning door een adviseur steeds belangrijker wordt. Zij gaf aan dat ze verwacht dat 60-80% van de ondernemers op termijn een externe adviseur gaat inhuren.

Ralph van Dam, van Geldfit Zakelijk, deelde het getal van 60.000 ondernemers met een coronabelastingschuld. En dat de meeste daarvan in de kern financieel gezonde bedrijven hulp, financiering en coaching nodig hebben om deze schuld in samenwerking met alle partijen af te kunnen lossen. Hij riep ook de ondernemers op zelf snel in actie te komen.

Edin Mujagic, econoom en investeerder bij OHV vermogensbeheer, gaf de zaal het getal PI en het sterk veranderde financieringslandschap met stijgende rentes en historisch hoge inflatie. Het is geen toeval dat het teken voor PI π ook gebruikt wordt om de inflatie uit te drukken.

Christiaan de Goeij van Windesheim ging de diepte in met zijn presentatie over Supply Chain Finance, ook wel ketenfinanciering genoemd. Hier valt voor het MKB nog veel financieringswinst en werkkapitaal te halen. Als de omzet van het MKB 5 dagen eerder binnenkomt dan levert dat een vrijkomend werkkapitaal op van 14 miljard euro voor het MKB. Een indrukwekkend getal dat door de financiers en adviseurs na het congres zeker verder zal worden nagerekend.

Als vijfde spreker kreeg Hans Biesheuvel van ONL voor Ondernemers het woord en deed een oproep voor een Syntens 2.0. Hiermee krijgen ondernemers een adviseur ‘om de hoek’ die hen actief kan gaan begeleiden in de verduurzaming. En niet alleen advies bij het aanvragen van financiering voor het verduurzamen van de onderneming, maar ook actieve ondersteuning om deze op de beste manier te kunnen implementeren.

Het congres bood ook waardevolle netwerkmogelijkheden voor de aanwezigen, waarbij ondernemers, investeerders en professionals uit het MKB-financieringsveld elkaar konden ontmoeten en ideeën konden uitwisselen. Het succes van het 3e MKB Financieringscongres benadrukt het belang en de groeiende interesse in de non-bancaire financieringssector.

“Ik ben er trots op dat ook dit jaar weer zulke interessante sprekers aan ons congres wilden deelnemen en we veel bekende en nieuwe deelnemers hebben mogen begroeten.” Ronald Kleverlaan, voorzitter Stichting MKB Financiering

Stichting MKB Financiering (SMF) kijkt terug op een geslaagde dag en bedankt alle sprekers, deelnemers en partners voor hun bijdrage aan het congres. Met het toenemende belang van financiële expertise en de macht van getallen in de bedrijfswereld, zal de stichting met het jaarlijkse MKB Financieringscongres ook in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het financieringslandschap voor het MKB in Nederland.