Blog 1: De Stichting MKB Financiering nodigt je uit.

De Stichting MKB Financiering nodigt je uit.

Toegang tot financiering is voor MKB ondernemers veel lastiger dan in het verleden. Banken hebben een terugtrekkende beweging gemaakt in het financieren van het midden- en kleinbedrijf. Hierdoor is ruimte vrijgekomen voor het ontstaan van nieuwe vormen van MKB financieringen: non-bancaire financiers veroveren een plaats in de financieringsmarkt. In de afgelopen jaren zijn er honderden nieuwe aanbieders van MKB financieringen op de markt gekomen. Een ware groeistuip die zeer welkom is. Maar dit nieuwe aanbod heeft het voor de ondernemer en diens adviseur nog niet eenvoudiger gemaakt. De markt is ongereguleerd en kent veel nieuwe, voor het grote publiek onbekende spelers. Daardoor is, ondanks het grote aanbod van financiers, de toegang tot financiering voor MKB bedrijven nog niet echt eenvoudiger geworden. Het financieringsspel is veranderd: de markt heeft behoefte aan nieuwe spelregels en regulering.

De Stichting MKB Financiering (SMF) is in najaar 2018 opgericht, mede op initiatief van een aantal financiers en met ondersteuning van het Ministerie van Economische Zaken met als doel de toegang tot alternatieve (non-bancaire) financieringsmogelijkheden voor ondernemers te verbeteren. Denk hierbij aan het vergoten en verbreden van het aanbod van non bancaire financieringen, maar zeker ook aan het bevorderen van het vergroten van de kennis omtrent het nieuwe financieren bij de meest betrokken partijen: ondernemers en hun adviseurs. Wanneer zij meer kennis hebben over de nieuwe aanbieders, hun producten en werkwijzen, dan zullen zij gemakkelijker de weg vinden naar de non bancaire financiers.

SMF stelt dat het van cruciaal belang is dat de markt van het “nieuwe financieren” zich reguleert. In een gereguleerde markt weten klanten en adviseurs wat ze van geldverstrekkers mogen verwachten. Eén van de eerste acties van de Stichting was dan ook het opstellen van een gedragscode voor MKB Financiers, compleet met professionele klachtenprocedure. Bij de Stichting aangesloten geldverstrekkers committeren zich aan de gedragscode, waarbij betrouwbaarheid en integriteit kernbegrippen zijn.

Een volgend speerpunt van de Stichting MKB Financiering is het geven van voorlichting en informatie over het nieuwe financieren. Daarom plaatst de Stichting met ingang van vandaag wekelijks een (korte) blog met informatie over gezonde en moderne financieren. De blogs richten we in eerste instantie op de professional die zijn klanten begeleidt in financieringsvraagstukken. Uiteraard zijn ook de ondernemers zelf en bankiers van harte uitgenodigd de blogs te volgen. Des te meer betrokken partijen kennis vergaren over het nieuwe financieren des te sneller groeit de markt naar volwassenheid. En daar zijn alle betrokkenen bij gebaat.

Daarom nodigen wij u uit zich aan te melden voor de blogs. Dit kunt u doen via deze link. U krijgt dan een seintje wanneer er een nieuwe blog is geplaatst. U wordt verder niet benaderd voor andere zaken. Op deze wijze kunt u zich de nieuwe financieringsmarkt eenvoudig eigen maken. Uw klanten zullen u er dankbaar voor zijn.

De volgende blog zal gaan over enkele misvattingen omtrent het nieuwe financieren.

Stichting MKB Financiering