Wie volgt? De Goudse belegt als eerste Nederlandse verzekeraar via non-bancaire financiers in mkb leningen

By 17 november 2022 Actualiteiten, Nieuws

Op woensdag 16 november organiseerde  advocatenkantoor Van Doorne en Stichting MKB Financiering een seminar met de titel: ‘Investeren in het MKB via non-bancaire financiers’. Met een kleine 60 aanwezigen bleek dat er veel  belangstelling is om samen te werken met institutionele beleggers. De institutionele beleggers overtuigen blijkt in de praktijk echter nog een uitdaging, waar een belangrijke rol weggelegd is voor SMF. Ronald Kleverlaan, voorzitter SMF, gaf in zijn inleiding als moderator nog maar eens aan hoe groot het belang is dat de non-bancaire sector zich verenigd. Samen maak je meer impact dan alleen.

Samenwerken en ervaringen delen

Het doel van dit seminar was om de samenwerking tussen non-bancaire financiers en institutionele beleggers te belichten. Erik Bakker (CEO OHV) opende als eerste spreker de bijeenkomst om hun ervaringen te delen met 3 fondsen waarin zij samenwerken met institutionele beleggers. Het Fresh Dutch SME Fund in een mooi voorbeeld van een fonds waarin institutioneel geld van de Goudse Verzekeringen via OHV en Voordegroei zijn weg naar het mkb vindt. OHV heeft daarnaast ook samen met het EIF, Invest NL en Invest International twee fondsen opgezet. De tip die Erik Bakker de aanwezige financiers meegaf: wees je ervan bewust dat het opzetten van dit soort fondsen energie maar vooral veel tijd kost.

Participeren voor de lange termijn

Pieter de Frel (CFRO De Goudse) gaf aan waar de focus ligt voor een familiebedrijf als De Goudse wanneer zij institutioneel geld inleggen. De Goudse wil actief betrokken zijn bij ‘hun’ fonds, mee ondernemen, maar belangrijker nog De Goudse participeert voor de langere termijn. Vanuit de zaal kreeg Pieter de complimenten dat De Goudse als één van de eersten deze weg bewandeld. Laten we maar zeggen hopelijk doet dit goede voorbeeld, goed volgen. Pieter gaf als tip mee dat het “juiste ESG haakje” wel eens nuttig zou kunnen zijn om het gesprek met institutionele beleggers aan te gaan. Pieter gaf ook aan op welke wijze deze asset-class past binnen de portefeuille van de Goudse.

Versterken balanspositie

Namens van Doorne ging Friso Foppes in op het versterken van de balanspositie van non-bancaire financiers zelf. Tenslotte zijn non-bancaire financiers ook gewoon ondernemers die regelmatig met een kritisch oog naar de eigen balans moeten kijken. Aansluitend gaf Jelmer Baukema een laatste update over de ECSP-verordening en NPL-richtlijn.

Namens SMF bedanken wij van Doorne voor het hosten van deze inhoudelijke en goed georganiseerde bijeenkomst. De bijeenkomst werd afgerond met een hapje en een drankje om nieuwe relaties aan te knopen, bestaande relaties te onderhouden en voor het uitwisselen van ideeën voor het volgende seminar.