Op korte termijn krediet krijgen te moeilijk

MKB ondernemers krijgen ondanks de steunmaatregelen nog steeds moeilijk krediet. Een aanvraag doen kost veel papierwerk, de regelingen zijn complex en er moet een liquiditeitsprognose afgegeven worden die nu lastig te maken is. Ook is er bij de banken te weinig personeel met voldoende kennis om te helpen en gaan bestaande klanten voor.

Dit blijkt uit signalen die Stichting MKB Financiering ontvangt van ondernemers, adviseurs en ondernemersnetwerken. In een podcast voor ONL voor ondernemers bespreekt onze voorzitter Ronald Kleverlaan hoe dit beter georganiseerd kan worden.

In Nederland maken we gebruik van bestaande regels die aangepast zijn voor de Coronacrisis. In Zwitserland zijn ze innovatiever en krijgen ondernemers bij aanvraag direct een noodliquiditeit van 10% van de omzet tegen 0% rente. Klik hier voor de regeling. Doordat de overheid voor 100% garant staat is er weinig papierwerk nodig en kunnen kredieten snel verstrekt worden. In Duitsland doen ze het ook simpel en snel. Ondernemingen kunnen daar per direct een lening ontvangen ter hoogte van 3 maanden omzet voor 10 jaar tegen een rente van 3%, zie ook deze pagina. Bovenstaande voorbeelden geven de bedrijven rust, zekerheid en kans om weer te gaan ondernemen.

Fintech de sleutel

De bestaande steunmaatregelen zijn nu gericht op bancaire financiers. Non-bancaire financiers hebben hier sinds kort ook toegang toe, maar de processen blijven bureaucratisch. Het zou verstandiger zijn voor de overheid om, net als in Singapore, juist nu te investeren in nieuwe Fintech technologie.

Ondernemingen versterken band met klant

Deze tijd leidt ook weer tot nieuwe producten en diensten. Ook opent het mogelijkheden voor nieuwe vormen van financieringen en (gedeeld) eigenaarschap. Denk aan lenen in eigen kring, vooruit kopen door middel van vouchers of als klant door crowdfunding mede-eigenaar worden van een onderneming om na de coronacrisis samen te profiteren van de groei van ondernemingen.

Beluister ook de ONL podcast

Dit artikel beschrijft de podcast die onze voorzitter Ronald Kleverlaan heeft gegeven voor ONL. Deze informatieve podcast van 10 minuten is ook te beluisteren via Spotify -> https://lnkd.in/gw4T5d2  of SoundCloud -> https://lnkd.in/gCuFdeq