Europees DACI fonds geeft serieuze impuls aan non-bancair financieren

Invest-NL - signing (Gaby Jongenelen Fotografie)

Invest-NL - signing (Gaby Jongenelen Fotografie)Vandaag maakte Mona Keijzer, demissionair Staatssecretaris voor Economische Zaken en Klimaat, Wouter Bos, CEO Invest-NL en Alain Godard, Chief Executive van het Europees Investeringsfonds (EIF) het Dutch Alternative Credit Instrument Fonds (DACI) bekend.

Stichting MKB Financiering (SMF) is zeer verheugd met de oprichting van dit fonds. Sinds de oprichting van SMF heeft deze bij de politiek aangedrongen en gewezen op het belang van toegang voor de Nederlandse non-bancaire financiers tot goedkope financiering via een Europees fonds. De erkende non-bancaire financiers kunnen nu via het DACI fonds gebruik maken van goedkoop kapitaal. Hierdoor zullen de kosten voor financieringen voor ondernemers verder omlaag kunnen.

“Het DACI fonds is een belangrijke stap in het verbeteren van een gelijk speelveld in de markt voor mkb financiering” volgens Ronald Kleverlaan, voorzitter SMF. “Hiermee kunnen non-bancaire financiers tegen betere voorwaarden kapitaal aantrekken, waarmee zij goedkopere financiering kunnen verstrekken aan het mkb.”

“Het nieuwe DACI-fonds komt met de broodnodige steun om de non-bancaire financieringssector verder te versterken en te laten groeien. Door financieringsmogelijkheden uit te breiden naar alternatieve kredietleveranciers kunnen meer bedrijven worden bereikt en flexibelere financieringsoplossingen worden ontwikkeld, op maakt gemaakt naar de behoeften van kleine bedrijven.” stelde de CEO van Invest-NL, Wouter Bos. “We kijken er samen met onze partners naar uit om de volgende stappen te nemen, en van DACI echt een ondersteunend instrument voor het Nederlandse MKB te maken, zodat ze de financiering kunnen krijgen die ze nodig hebben.”

Invest-NL is een strategische partner voor, en aandeelhouder van het EIF” stelt Alain Godard, Chief Executive van het Europees Investeringsfonds. “DACI is voor ons de eerste regionale samenwerking waarmee we in de EU niet-bancaire kredietverstrekkers ondersteunen. Hoewel er de laatste jaren een aantal nieuwe alternatieve kredietverstrekkers en –platformen opgekomen zijn, blijft het een fragiel segment in de financieringsketen voor het MKB. Daardoor is DACI voor ons een goede financieringsmogelijkheid in een segment dat rijp is voor verdere groei en uitbreiding.”

SMF ondersteunt non-bancaire financiers bij DACI aanvraag

Non-bancaire financiers zullen de mogelijkheid krijgen om een aanvraag bij het EIF in te dienen om kapitaal te verstrekken aan mkb bedrijven. Hiervoor zal de financier een los fonds op moeten zetten. Het is hierbij belangrijk dat de financiers er voor zorgen dat minimaal 50% van het fonds gevuld wordt met andere investeerders, zoals institutionele partijen.

Om de non-bancaire financiers hierbij te ondersteunen gaat SMF de komende periode bijeenkomsten organiseren met de financiers, EIF en andere betrokkenen om dit proces te faciliteren. Daarbij zal ook een Guidebook beschikbaar gesteld worden aan de financiers over de manier van werken van de institutionele financiers, om de kans op het succesvol aantrekken van externe financiering te vergroten.

Aanvraag moet voldoen aan de hoogste kwaliteitsstandaarden

Bij de aanvraag bij het EIF wordt onder andere getoetst of de aanvrager voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaarden in de markt. Het is een pré als de aanvragers voldoen aan de SMF gedragscode voor gepast financieren en het keurmerk Erkend MKB Financier hebben.

Meer informatie over het keurmerk Erkend MKB Financier is beschikbaar via deze pagina en voor contact voor meer informatie klik je hier. Voor meer over het DACI Fonds zie de Invest NL pagina en de EIF pagina.

Foto: Gaby Jongenelen Fotografie