Download nu: Guidebook SME financing beschikbaar

By 1 december 2021 Actualiteiten, Nieuws

Invest-NL en SMF stellen het Guidebook SME Financing beschikbaar, een hulpmiddel voor non-bancaire financiers voor het aantrekken van kapitaal bij institutionele beleggers.

Toegang tot financiering is belangrijk om het mkb te helpen groeien. Uit internationale vergelijkingen blijkt echter dat ondernemers in Nederland minder vaak financiering krijgen via banken dan hun collega’s in het buitenland. Dit betekent dat groeipotentieel van het mkb onbenut blijft. Non-bancaire financiers staan klaar om het mkb meer te financieren, maar zijn zelf relatief jonge bedrijven die ook op zoek zijn naar meer kapitaal om uit te zetten.

Non-bancaire financiers alternatief distributiekanaal voor institutioneel geld

Non-bancaire financiers spelen een groeiende rol in de financiering van het Nederlandse mkb en kunnen daarmee een belangrijk distributiekanaal worden voor institutionele beleggers. Samenwerking tussen non-bancaire financiers en institutionele beleggers kan de kosten van financiering voor ondernemers omlaag brengen en de markt laten groeien.

De veelal jonge staat van dienst van non-bancaire financiers vormt voor institutionele beleggers echter nog een drempel om te investeren. Met 18 financiers die actief zijn in Nederland en houders van het keurmerk Erkend MKB Financier, wordt de kwaliteit, governance en transparantie steeds groter. Toch komt de verbinding tussen institutionele beleggers en non-bancaire financiers langzaam tot stand.

Stichting MKB Financiering en Invest-NL hebben daarom, in samenwerking met AF Advisors een Guidebook SME Financing ontwikkeld waarmee non-bancaire financiers zich beter voor kunnen bereiden op het aantrekken van financiering van institutionele beleggers. Daarnaast zal SMF de komende periode actief het uitwisselen van kennis en contacten tussen institutionele beleggers en non-bancaire financiers gaan ondersteunen.

Dit kan de financiers helpen om voldoende institutioneel geld aan te trekken om in aanmerking te komen voor een financiering uit het DACI-fonds. Dit recent gelanceerde fonds (“Dutch Alternative Credit Instrument”) van €200 miljoen is beschikbaar voor non-bancaire financiers. Voorwaarde daarbij is wel dat er ook institutionele beleggers mee investeren.

Download Guidebook SME Financing

Het handboek SME Financing is als pdf te downloaden. Voor vragen en meer informatie over het handboek mail naar info@stichtingmkbfinanciering.nl