BMKB-C staatsgarantie voor mkb leningen ook voor non-bancaire financiers

Enkele weken geleden heeft  het Ministerie van EZK een verruiming van de BKMB-regeling aangekondigd voor banken. Vanaf vandaag is deze verruiming ook opengesteld voor een bredere groep van non-bancaire financiers.

Stichting MKB Financiering heeft zich hier actief voor ingezet en vind het een goede zaak dat de non-bancaire financiers ook deelnemen in de aanpak van de Coronacrisis en verwacht dat hiermee meer ondernemers ondersteund kunnen worden.

BMKB borgstelling

De BMKB is een borgstelling voor leningen aan het mkb (inclusief starters) die onvoldoende zekerheden hebben. Hier is nu een tijdelijke crisismaatregel aan toegevoegd, de zogenaamde BMKB-C, om de mkb financiers een uitgebreidere dekking te geven, waarbij de overheid tot 75% van de verstrekte financiering borg wil staan.

Versnelde accreditatie non-bancaire financiers

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft aangegeven dat er speciaal voor de BMKB-C borgstelling een versnelde accreditatie mogelijk is voor mkb financiers, zodat zij hier ook snel gebruik van kunnen maken. De financiers kunnen nu contact opnemen met RVO om de versnelde accreditatie te starten.