Weer minder verstrekte leningen, MKB teert in op financiële reserves

By 30 januari 2020 Nieuws

De Financieringsmonitor die deze week door het CBS gepubliceerd is, bevatte volgens Stichting MKB Financiering weer interessante cijfers en opvallende trends. Het aantal bedrijven dat behoefte had aan financiering is gedaald van 24% in 2018 naar 20% in 2019. Een niet zo’n fraaie trend want als het MKB minder behoefte aan leningen heeft dan wordt er ook minder geïnvesteerd en komt de economische groei onder druk.

Bedrijven teren in op buffers
Nu blijkt ook uit de Financieringsmonitor dat de MKB bedrijven op hun eigen financiële buffers als ingehouden winst en privévermogen interen, terwijl ze eigenlijk in goede tijden buffers zouden moeten opbouwen voor economische tegenwind, zie ook de waarschuwing van MKB Nederland.

Slecht 37% vrouwelijke ondernemers krijgt financiering
Uit het rapport blijkt dat vooral vrouwelijke ondernemers de weg naar financiering lastig weten te vinden. Slechts 37% van de vrouwelijke ondernemers die aangeven op zoek te zijn naar financiering, ontvangen daadwerkelijk financiering. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat zij niet de juiste weg kunnen vinden en in het aanvraagproces, of na een afwijzing van een bank stranden in hun zoektocht. De alternatieve mogelijkheden zijn nog onbekend.

Niet meer dan 12% wordt doorverwezen naar alternatieve vormen van financiering
Van de ondernemers die afgewezen worden door de bank, krijgt slechts 12% informatie over alternatieve aanbieders van financiering. SMF roept banken op om duidelijker te maken welke Erkend MKB Financiers er zijn die mogelijk de ondernemers wel kunnen helpen.

Luister voor nog meer uitleg en duiding over de cijfers van de CBS Financieringsmonitor naar de bijdrage van onze voorzitter Ronald Kleverlaan bij BNR Nieuwsradio via deze link.