Uitslag peiling 4: MKB zet rem op investeren

Sinds de start van de coronacrisis hebben ONL en Stichting MKB Financiering in maart, mei en juni gepeild hoe het met de liquiditeit en financiering van ondernemend Nederland staat. Om een vinger aan de pols te houden vroegen we op 1 oktober in onze wekelijks app opnieuw hoe het staat met de liquiditeit van ondernemingen.

40% van de ondernemers verwacht binnen half jaar liquiditeitsproblemen

Uit onze wekelijkse vragenlijst blijkt dat 40% van de deelnemende ondernemers nu liquiditeitsproblemen heeft of denkt daar in het komende half jaar mee te maken gaat krijgen. Sinds het begin van de coronacrisis is dit percentage gestaag gedaald maar nog steeds verwachten 4 van de 10 ondernemers in de problemen te komen. Daarbij geven 35% van de ondernemers aan dat ze met deze problemen niet terecht kunnen bij hun bank, wat tijdens de vorige vragenronde nog 26% was. Ook heeft meer dan de helft van de ondernemers die meewerkten aan de peiling niet het gevoel dat de bank naast hun staat als partner bij dit probleem.

73% gaat op korte termijn niet investeren

Daarnaast blijkt dat een meerderheid van 73% van de ondernemers niet van plan is om op korte termijn te investeren. Hierbij staat 1/3 van de respondenten er voor open om anderen mee te laten investeren in hun onderneming als medeaandeelhouder.

Download de resultaten

We hebben alle resultaten van de laatste peiling en een vergelijking met de vorige peilingen op een rij gezet. Deze is te downloaden als pdf.

Doe mee met de volgende peiling

Om goed de ervaringen van ondernemers, de trends en effecten te monitoren van de corona steunmaatregelen zullen we regelmatig een peiling blijven uitvoeren. Wil je bijdragen aan de volgende peiling download dan de ONL app via deze link.

Op de hoogte blijven

Wilt u op de hoogte blijven van de resultaten meld u zich dan aan via info@stichtingmkbfinanciering.nl