Aantal non-bancaire financieringen stijgt met 10% naar ruim 39.000

Uit het jaarlijkse onderzoek van Stichting MKB Financiering blijkt dat het aantal verstrekte non-bancaire financieringen in 2020 weer is gegroeid. De groei zat in 2020 vooral in de kleine financieringen onder de €50.000. Bij de grotere financieringen en asset-based financieringen zoals leasing en factoring was een lichte daling zichtbaar.

Ronald Kleverlaan, voorzitter Stichting MKB Financiering over het onderzoek:
“Ook tijdens de Corona crisis is gebleken dat er behoefte was aan een breder aanbod in de mkb financieringsmarkt en dat bancaire en non-bancaire financiering elkaar goed hebben aangevuld. Ondanks de corona-pandemie konden ondernemers nog steeds goede non-bancaire financiers vinden.”

Opvallende cijfers non-bancaire financiering 2020

• 39.490 non-bancaire verstrekkingen in 2020 (10% groei)
• Aantal verstrekkingen < €50k met 21% gestegen
• Non-bancaire financieringen < € 1 mln. met 7% afgenomen
• Lease en factoring samen 74% van de non-bancaire financieringsmarkt

Trend en toekomst non-bancaire financiering

De corona crisis en dan met name de uitgebreide steunmaatregelen van de overheid hebben een dempende werking gehad op de vraag naar mkb financiering. De verwachting is dat eind 2021 en zeker in 2022 deze vraag weer hard aan zal gaan trekken. Nu er langzamerhand garantieregelingen en fondsen beschikbaar komen om non-bancaire financiers te ondersteunen, is de verwachting dat ook steeds grotere financieringen via non-bancaire financiers verstrekt gaan worden.

Download Onderzoek non-bancaire financiering 2020

Het volledige onderzoek met tabellen en grafieken per non-bancaire financieringsvorm is beschikbaar als pdf en te downloaden.