Blog 9: Gastblog Collin: Crowdfunding, er is meer mogelijk dan u denkt.

Stichting MKB Financiering (SMF) publiceert een reeks van blogs over crowdfunding. Om de lezers kennis te laten maken met de visie van de aanbieders, de crowdfundingplatforms, is aan enkele platforms de gelegenheid geboden een gastblog te schrijven. Vandaag is het blog geschreven door Collin Crowdfund.

In dit blog vertellen wij (Collin Crowdfund) u over de mogelijkheden die crowdfunding u als ondernemer kan bieden. Ook geven we inzicht hoe dit bij Collin Crowdfund werkt.

Wie is Collin Crowdfund?

Collin Crowdfund is een crowdfundingplatform dat zich richt op het verstrekken van zakelijke financieringen aan het Nederlandse MKB via de “Crowd”. Collin Crowdfund is opgericht in 2014 en behoort tot de grootste platforms van Nederland. Omdat wij willen bijdragen aan een betere financierbaarheid van het MKB in Nederland, zijn wij één van de founding partners van Stichting MKB Financiering.

Via ons platform worden vraag- en aanbod van financiering bij elkaar gebracht, vanuit onze missie om ondernemers ruimte te bieden via serieuze investeerders. Via ervaren Crowdfund Coaches begeleiden wij de ondernemer in het proces. Tegelijkertijd zijn wij kritisch bij de intake van nieuwe leningaanvragen. Wij willen onze investeerders een verantwoorde investering aanbieden.

Wat is Crowdfunding?

Crowdfunding is een financieringsvorm die sterk groeit in Nederland. In deze gastblog geven wij u een indruk van de mogelijkheden die crowdfunding kan bieden voor uw onderneming.

Voordat wij ingaan op de diverse financieringsopties geven wij u graag nog het volgende mee:  Crowdfunding is meer dan alleen een financiering. Het geeft uw onderneming een grote (social) media exposure en daarmee de kans om nieuwe klanten aan uw onderneming te binden. Het is dus ook een succesvolle vorm van marketing.

De veelzijdigheid van Crowdfunding

De veelzijdigheid is breder dan u misschien zou denken; onderstaand een overzicht:

• Vastgoedfinanciering; dagelijks ontvangen wij de vraag of (commercieel) vastgoed ook via crowdfunding te financieren is. Dit is zeker mogelijk. Meestal kent een vastgoedfinanciering een looptijd die vanuit het oogpunt van de investeerders aan de lange kant is. Maatwerk in combinatie met een slottermijn biedt de oplossing, waarbij de waarde van het onderpand ten opzichte van de uitstaande lening relevant is.
  • Collin Direct; een financieringsvorm speciaal voor bestaande ondernemingen waarbij een bedrag van € 25.000 – 100.000, – snel digitaal geleend kan worden. Omdat snelheid belangrijk is voor de ondernemer, geven wij bij de aanvraag direct een indicatie af en kunnen we bij een soepel proces binnen enkele werkdagen uitboeken
  • Objectfinanciering; financiering voor bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfswagen, machine of een ander object, waarbij het object als zekerheid dient voor de investeerders;
  • Overnamefinanciering; bij de overname van een organisatie wordt dit veelal pas bekend gemaakt nadat de overname al is afgerond. Hiervoor werken wij samen met ons zusterplatform Knab Crowdfunding om een overbruggingsfinanciering te realiseren;
  • Aflossingsvrije periode; mogelijk wanneer u een onderneming start, of als bij een ingrijpende verbouwing c.q. nieuwbouw het niet mogelijk is om direct te starten met aflossen. Door middel van een aflossingsvrije periode (grace period) creëren we extra liquiditeitsruimte;
  • Seizoen patroon; een financieringsoplossing op maat voor sectoren die te maken hebben met seizoen gevoeligheid. Het terugbetaalschema wordt hierop aangepast.

Wij informeren u graag!

Met deze blog hebben wij u meer inzicht willen geven in de mogelijkheden die crowdfunding u kan bieden. De Crowdfund Coach uit uw omgeving staat u graag te woord! Voor meer algemene informatie:  www.collincrowdfund.nl

Wil je meer weten over SMF, de gedragscode MKB Financiers en de aangesloten geldverstrekkers? Bezoek de website of neem contact met ons op. Je kunt je zelf ook aanmelden voor de blogs. Dan  krijg je een seintje als er een nieuwe blog is geplaatst.