Blog 5: Vallen en opstaan: op weg naar regulering

Onderzoek helpt. Investico, platform voor onderzoeksjournalistiek, publiceerde vorige week een artikel over crowdlending, met name over het gedrag van crowdfundingplatforms.  Als er in markten fricties optreden is het goed wanneer daaraan aandacht wordt besteed. Dat kan bijdragen aan (het aanzetten tot) verbeteringen. In dit blogartikel gaan wij in op de achtergronden van crowdfunding en de marktontwikkelingen.

Non-bancaire financiering van bedrijven is ontstaan in de hoogtijdagen van de crisis. Het kredietverstrekkingsbeleid van banken was zó terughoudend, dat het voor veel MKB ondernemers moeilijk, vaak onmogelijk werd, financiering te verkrijgen voor hun investeringen en activiteiten. Hierdoor zijn vele honderden nieuwe aanbieders ontstaan. Niet alleen crowdfunding, ook direct lending, MKB beurzen, nieuwe factor- en leasemaatschappijen en kredietunies. Zoals dat (historisch gezien) altijd gebeurt gaan nieuwe ontwikkelingen onvoorspelbaar, schoksgewijs, ongecontroleerd en met vallen en opstaan. Acht jaar na het begin van de bankencrisis werd vanaf omstreeks 2016 het non-bancaire aanbod een serieuze factor van betekenis in de financieringsmarkt. In 2018 is in Nederland het volume op jaarbasis de grens van € 1 miljard gepasseerd. 2018 is ook het jaar waarin de Stichting MKB Financiering (verder: SMF) is opgericht.

Enkele activiteiten van SMF zijn:

• Het faciliteren van kennisontwikkeling van (krediet-) adviseurs en ondernemers
  • Het opstellen van een gedragscode MKB Financiering voor non-bancaire geldverstrekkers.

SMF is opgericht dankzij steun vanuit de sector zelf. Dankzij die steun is vervolgens ook het Ministerie van EZ aangehaakt en heeft SMF een onafhankelijke positie verworven. Het belangrijkste doel van SMF is namelijk: het bevorderen van de verkrijgbaarheid van passende financiering voor MKB bedrijven in Nederland. SMF ziet dat de non-bancaire geldverstrekkers daarin een rol spelen, maar ziet ook dat de markt meer regulering behoeft. Zowel regulering voor de geldverstrekkers als ook voor adviseurs.

Het artikel van Investico zien wij als een bevestiging van het bestaansrecht van SMF. SMF is geen belanghebbende marktpartij en neemt derhalve niet expliciet stellingen in zoals in gemeld artikel. Wij nodigen de onderzoeksjournalisten uit met ons en anderen het gesprek aan te gaan om misstanden te signaleren en verbeteringen te realiseren. Immers, dáár is de gebruiker (de ondernemer die financiering voor zijn bedrijf nodig heeft) mee gebaat.

In de komende weken publiceren wij een reeks van blogs over crowdlending. Drie blogs geschreven door SMF zelf en enkele gastblogs, geschreven door door crowdfunding platforms. De blogs zijn bedoeld om de lezers kennis te bieden over de werking van crowdlending, de voor- en nadelen, de kansen en de risico’s. Kennis is de basis voor een goed werkende markt en voor zinvolle discussie. SMF wil op deze wijze een bijdrage leveren aan verbeteringen.

Graag nodigen wij je uit de blogs van SMF te volgen. Inschrijven kan via deze link.

Stichting MKB Financiering